وقتی یک «قوی سیاه» همه معادلات را بر هم می‌زند!

وقتی یک «قوی سیاه» همه معادلات را بر هم می‌زند!

مردم دنیای کهن بی‌چون‌وچرا باور داشتند هر قویی سفید است چون تجربیات‌شان پیوسته این باور را تأیید می‌کرد. دیدن نخستین قوی سیاه برای پرنده‌شناسان و بسیاری از مردم بسیار شگفت‌انگیز بوده است. این داستان شکنندگی دانش ما را نمایان می‌کند و نشان می‌دهد آموختن ما از تجربیات و مشاهدات با چه محدودیت‌هایی روبه‌روست.

آیا روش شما برای تدوین استراتژی صحیح است؟

آیا روش شما برای تدوین استراتژی صحیح است؟

در سال‌هایی که به‌عنوان دانشجو، محقق یا مشاور حوزه استراتژی مشغول به فعالیت بوده‌ام، با نقطه نظرهای متفاوتی درباره استراتژی‌پردازی روبه‌رو شده‌ام. استراتژی در تصور برخی حاصل استفاده از ماتریس‌ها و ابزارهای مختلف و اتکا به نتایجی‌ست که از دل روش‌های عینی و کمی‌گرایانه به دست می‌آید، تا جایی که گاه این پنداشت سبب تقلیل مفهوم مدیریت استراتژیک به اندازه‌گیری و پایش کمی مجموعه‌ای از شاخص‌ها می‌شود.

لذت اوج‌گیری با تفکر استراتژیک

لذت اوج‌گیری با تفکر استراتژیک

کتاب «اوج‌گیری؛ قواعد سه‌گانه تفکر استراتژیک پیشرفته» نوشته ریچ هورواث به ترجمه نادر سیدکلالی و بابک وطن‌دوست، در بهار سال ۹۵ به چاپ دوم رسیده است. کتاب اوج‌گیری، ابزارها و تکنیک‌هایی در اختیار مدیران قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند قابلیت‌های این نوع از تفکر را کسب کنند و به رهبران استراتژیک واقعی تبدیل شوند.

مزیت رقابتی پایدار؛ شیشه عمر شرکت‌ها

مزیت رقابتی پایدار؛ شیشه عمر شرکت‌ها

استراتژی مفهومی است که در تله خود ساخته‌اش به دام افتاده است. تقریبا همه چارچوب‌ها و ابزارهای استراتژیکی که اکنون استفاده می‌شوند، از یک مبنای واحد گرفته شده‌اند؛ اینکه هدف استراتژی کسب مزیت رقابتی پایدار است. مزیت رقابتی پایدار بنیادی‌ترین مفهوم استراتژی و شیشه عمر همه شرکت‌هاست. اما دیگر بیش از این نمی‌تواند برای شرکت‌ها معنی داشته باشد.

راهنمایی برای خلق یک استراتژی موفق

راهنمایی برای خلق یک استراتژی موفق

سازمان‌های ایرانی امروز نسبت به گذشته، بیشتر تشنه استراتژی هستند. استراتژی‌هایی که واقعا راهگشای چالش‌های آن‌ها باشند. اما متاسفانه هر روز بیشتر از روزهای گذشته، شاهد چیزهایی هستیم که ریچارد پی روملت نام «استراتژی بد» را بر روی آن‌ها گذاشته است.

بازار خود را به روش پدر برندینگ مدرن مدیریت کنید

بازار خود را به روش پدر برندینگ مدرن مدیریت کنید

در جهانی که محصولات و پیشنهادات بسیار متنوع با سرعتی باورنکردنی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، مسئله این است که آن‌ها کدام گزینه را انتخاب می‌کنند؟ کدام شرکت، کدام برند و کدام پیشنهاد در دایره گزینه و انتخاب‌های مشتریان قرار خواهد گرفت؟ اینکه شرکت‌ها و برندها چگونه باید در این محیط فعالیت کنند که موفق شوند، سوالی است که ذهن دانشگاهیان و حرفه‌ای‌های بازاریابی و استراتژی را مشغول کرده است.

استراتژی امروزی

استراتژی امروزی

در سال ۱۳۹۴ دکتر آرش خلیلی نصر عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف به دنبال کتابی فارسی در حوزه مدیریت استراتژیک بود که دستاوردهای بیست سال اخیر این حوزه از علم را داشته باشد تا به دانشجویان برای مرجع درسی معرفی شود. بر اساس جستجو بین ۱۰ کتاب معتبر با مشورت همکاران، در نهایت ویرایش هشتم کتاب «Contemporary Strategy Analysis» پراستنادترین و پرفروش‌ترین کتاب درسی در حوزه مدیریت استراتژیک به قلم رابرت گرنت یکی از متفکران و برجسته‌ترین دانشمندان این حوزه برای ترجمه انتخاب شد.

فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌وکار در بازارهای نوظهور

فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌وکار در بازارهای نوظهور

یک برداشت رایج اما نادرست از اصطلاح بازارهای نوظهور آن است که این بازارها به این دلیل نوظهور خوانده می‌شوند که تاکنون به منصه ظهور نرسیده‌اند. اما برای درک درست بازارهای نوظهور، باید این بازارها و شیوه‌های شکل‌گیری آن‌ها را به‌دقت بررسی کرد. در این مطلب با کتاب استراتژی‌های کسب و کار در بازارهای نوظهور که به طور حرفه‌ای به این موضوع پرداخته است آشنا می‌شویم.

بیا تا طرحی نو دراندازیم…

بیا تا طرحی نو دراندازیم…

کتاب «تفکر طراحی در کسب و کار: جعبه ابزاری برای راه‌حل‌یابی خلاق»، تلاش دارد با طرح پرسش‌های کلیدی و ارائه ابزارهای کاربردی، به کارآفرینان و نوآفرینان کمک ‌کند تا در مسیر موفقیت قرار بگیرند. جین لیدکا و تیم اگیلوی نویسندگان این کتاب، یک مدل نسبتاً جدید در زمینه تفکر و حل مسئله را تشریح می‌کنند که «تفکر طراحی» نام دارد.

در جستجوی خلاقیت گم‌ شده

در جستجوی خلاقیت گم‌ شده

تام و دیوید کلی از مدیران شرکت طراحی و نوآوری IDEO در کتاب خودباوری در خلاقیت (در جستجوی خلاقیت گمشده) می‌گویند: مأموریت امروز ما نویسندگان کتاب این است که تا حد توان به افراد بیشتری برای کشف مجدد ظرفیت‌های خلاقانه‌شان کمک کنیم. گاهی وقت‌ها کسانی که خلاقیت خود را بازیافته‌اند، می‌گویند مادرشان هنرمند یا پدرشان معمار بوده است.