مجله اینترنتی واوک روی خط دانایی

نخستین دوره از سری مسابقات لیگ شبیه‌ساز دوبعدی فوتبال نصیرکاپ

رقابت‌ هوش‌های مصنوعی به زمین فوتبال کشید!

تلگرام واوک

نخستین دوره از سری مسابقات لیگ شبیه‌ساز دوبعدی فوتبال به مدت دو روز در مهرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه خواجه نصیر برگزار می‌شود.

روبوکاپ (RoboCup) یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی روبوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فناوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند، به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد.

 

روبوکاپ (RoboCup) بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسائل اساسی اجتماعی و صنعتی به‌عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد. هدف نهایی ربوکاپ تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان‌نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام‌جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد.

برای این که یک تیم از ربات‌ها در واقع بتوانند فوتبال بازی کنند فناوری‌های گوناگونی باید دخیل شوند، از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چندعامله، استفاده از استراتژی و تحلیل و استدلال زمان واقعی. ربوکاپ محلی است برای آزمون یک تیم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محیطی پویا؛ ربوکاپ همچنین چارچوبی را برای تحقیق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است.

یکی از زیرشاخه‌های روبوکاپ لیگ شبیه‌ساز ۲ بعدی است. در لیگ شبیه‌سازی فوتبال دوبعدی، دو تیم متشکل از ۱۱ بازیکن مجازی در یک محیط شبیه‌سازی شده با یکدیگر بازی می‌کنند. تلاش شده است که در این محیط شبیه‌سازی شده، بسیاری از اعمال و حسگرهای روبات‌های واقعی و شرایط واقعی بازی شبیه‌سازی شود. به همین دلیل هر بازیکن به‌طور مجزا از بازیکن‌های دیگر، اطلاعاتی را برای سرور شبیه‌ساز ارسال و از آن دریافت می‌کند.

اطلاعاتی که هر بازیکن دریافت می‌کند شامل اطلاعات محیطی برای آن بازیکن مانند فاصله بازیکن تا نقاط مختلف زمین و مکان نسبی توپ نسبت به بازیکن است. همچنین هر بازیکن اطلاعاتی مانند چگونه حرکت کردن و چگونه شوت زدن را برای سرور شبیه‌ساز می‌فرستد. اطلاعاتی که بازیکن‌ها دریافت می‌کنند، دارای خطا هستند، همین موضوع پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری را برای بازیکنان اندکی دشوار می‌سازد. لازم به ذکر است که هر تیم دارای یک مربی است که در مواقع لزوم می‌تواند به بازیکنان اطلاعات را منتقل کند. هر بازی شامل ۶۰۰۰ سایکل است که هر سایکل ۱ دسی ثانیه طول می‌کشد.

تمرکز این لیگ بر روی بخش نرم‌افزار، بستر مناسبی را برای پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، سیستم‌های چند عامله، یادگیری ژرف و… فراهم می‌آورد، از‌ این‌رو فرصت بسیار خوبی برای چالش شرکت‌کنندگان در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی است.

برای آشنایی با قواعد این دوره از مسابقات و ثبت‌نام می‌توانید به این صفحه مراجعه نمایید. این مسابقات ۲۰ و ۲۱ مهرماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.