مجله اینترنتی واوک روی خط دانایی

مسابقه ببراس در ایران

ببراس؛ چالشی برای حل آنلاین معماهای جذاب

تلگرام واوک

ببراس، یک مسابقه برخط (آنلاین) بین‌المللی با هدف ترویج مفاهیم بنیادی علوم کامپیوتر، انفورماتیک و تفکر کامپیوتری (الگوریتمی) میان عموم مردم به‌ویژه دانش‌آموزان و معلمان است و می‌کوشد رقابتی انگیزشی را به صورت برخط در دسترس مخاطبان در کشورهای مختلف قرار دهد.

مسابقه ببراس از مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند چندگزینه‌ای یا تعاملی با عنوان معماهای ببراس (Bebras Tasks) تشکیل شده است. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم بنیادی علوم کامپیوتر دارند با این حال برای پاسخ به آنها به دانش قبلی انفورماتیکی نیازی نیست.

دانش‌آموزان برای حل معماهای ببراس باید درباره (و البته در قالب) موضوعاتی مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها تفکر و از مفاهیم الگوریتمی استفاده کنند.

مسابقه ببراس به صورت برخط (آنلاین) و معمولاً با به‌کارگیری کامپیوتر در مدارس و مراکز آموزشی با نظارت معلمان و مسئولان مدرسه برگزار می‌شود. دانش‌آموزان تمام پایه‌های تحصیلی (ابتدایی و متوسطه) می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

برگزاری مسابقۀ ببراس در شش گروه زیر پیشنهاد می‌شود:
گروه یک: کلاس اول و دوم (Pre-Primary)
گروه دو: کلاس سوم و چهارم (Primary)
گروه سه: کلاس پنجم و ششم (Benjamins)
گروه چهار: کلاس هفتم و هشتم (Cadets)
گروه پنج: کلاس نهم و دهم (Juniors)
گروه شش: کلاس سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی (Seniors)

این گروه‌بندی ممکن است با توجه به سطح علمی و امکانات مدارس در کشورهای مختلف متفاوت باشد. به عبارت دیگر، کشورها می‌توانند تغییراتی را در آن اعمال کنند یا مسابقه را در گروه‌های محدودتری برگزار کنند.

مسابقه ببراس در ایران

 

در طراحی مسئله‌‌های ببراس تلاش می‌‌شود به انتقال طیف وسیعی از مفاهیم انفورماتیک، الگوریتم توجه شود.

یک معمای ببراس شامل ویژگی‌های زیر است:
– مفاهیم انفورماتیک را در خود جای داده است؛
– به‌راحتی قابل فهم است؛
– معمولاً در سه دقیقه حل می‌شود؛
– کوتاه است، یعنی در یک صفحه قابل نمایش است؛
– به وسیله کامپیوتر و بدون نیاز به استفاده از نرم‌‌افزارهای دیگر و حتی کاغذ و قلم قابل حل است؛
– وابسته به سیستم خاصی نیست؛
– جذاب و سرگرم‌کننده است.

برای حل معماهای سرگرم‌کننده ببراس می‌توانید به پایگاه اینترنتی این مسابقه مراجعه کنید.

هر کشوری با توجه به نوع پوشش و فرهنگ و سلیقه‌ای که دارد می‌تواند با استفاده از کاراکتر کارتونی که برای این مسابقه انتخاب شده است، تغییراتی را در آن به وجود بیاورد. کاراکتری در تصاویر این مطلب مشاهده می‌کنید، کاراکتری است که از سوی نماینده ایران برای برگزاری این رویداد به دبیرخانه بین‌المللی ببراس معرفی شده است. لوگوی سایر کشورهای مشارکت کننده در این چالش علمی را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید. اگر تمایل دارید آمار مشارکت‌کنندگان در این چالش را مشاهده کنید، به این صفحه از وب‌سای جهانی مسابقه ببراس مراجعه کنید.