مجله اینترنتی واوک

منابع و کتاب مسابقه بین‌المللی ببراس

منابع مسابقه بین‌المللی ببراس در دسترس قرار گرفت

پروفسور ولنتینا دگینه، استاد دانشگاه ویلنیوس در کشور لیتوانی با هدف ترویج علوم رایانه ایده برگزاری چالش ببراس را مطرح کرد. این ایده در سال ۲۰۰۵ در کشور لیتوانی با حضور ۳۴۷۰ دانش‌آموز از ۱۴۶ مدرسه عملی شد. این رویداد به‌تدریج مورد توجه سایر کشورها قرار گرفت. چالش ببراس اکنون در بیش از ۶۰ کشور برگزار می‌شود.

ایران نیز از سال ۲۰۱۵ به نمایندگی مؤسسه فرهنگی فاطمی رسماً به عضویت انجمن جهانی ببراس درآمده است.

ببراس یک مسابقه ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این مسابقه تلاش می‌کند فرصتِ توجه به علوم رایانه و تفکر رایانشی را برای مخاطبانش در سراسر جهان فراهم کند.

چالش ببراس شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Tasks) نامیده می‌شوند. دانش‌آموزان برای حل این معماها نیازی به داشتن دانش قبلی در علوم رایانه ندارند و معماهای ببراس بدون آن‌که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیده فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها و روش‌های الگوریتمی آشنا می‌کنند.

موسسه فاطمی برای دسترسی به منبعی از معماهای چالش ببراس در سال‌های اخیر و برای پیمودن مسیری مناسب در جهت تقویت مهارت رایانشی، مجموعه «معماهای ببراس» را در سه جلد (گام اول، گام دوم و گام سوم) تنظیم کرده است. گام‌ها متناسب با سن افراد نیستند، بلکه متناسب با میزان دانش و معلومات هر فرد و میزان پیچیدگی معماها هستند.

هر فصل این کتاب‌ها شامل گزیده‌ای از معماهای یک سال چالش ببراس است. پرچم کشوری که معما را طرح کرده است، نیز در صفحه مربوط به معما، آمده است. همچنین هر معما با توجه به محتوا و راه‌حل آن، یک یا چند برچسب دارد. برچسب‌ها بیانگر برخی از زمینه‌ها و مفاهیم کلی در علوم رایانه هستند که در معماهای ببراس توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است.

 

منبع دیگری که برای کمک به حل معماهای ببراس معرفی شده، کتاب «علوم رایانه بدون رایانه!» است. این کتاب همان‌گونه که از نام آن پیدا است، شامل فعالیت‌های آسان و سرگرم‌کننده‌ای است که برای دانش‌آموزان سنین مختلف مناسب‌اند و برخی از ایده‌های بنیادی درباره شیوه کار رایانه‌ها را معرفی می‌کند، بی‌آنکه نیاز باشد با رایانه کار کنید!

این کتاب یکی از جامع‌ترین منابعی است که تاکنون به‌منظور آموزش مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی برای گروه سنی کودک و نوجوان در دنیا طراحی شده و شامل دستورالعمل‌های اجرای ۲۱ فعالیت آموزشی است که طیف گسترده‌ای از مفاهیم علوم رایانه را به‌گونه‌ای ارائه می‌دهند که برای دانش‌آموزان از دوره ابتدایی قابل‌درک و جذاب باشند. علاوه‌بر این، در ابتدا و انتهای هر فعالیت مطالبی گنجانده شده‌اند که به زبانی ساده به تشریح مفاهیم موردنظر می‌پردازند. این مطالب برای معلمان ریاضی و علوم رایانه و احتمالاً برای بسیاری از والدین و حتی دانش‌آموزان مفید خواهند بود.

 

مجموعه «معماهای ببراس» (گام اول، گام دوم و گام سوم) و کتاب «علوم رایانه بدون رایانه!» به‌عنوان منابع معرفی شده این رقابت در فروشگاه اینترنتی واوک در دسترس قرار دارند.